سریال افرا یکی از جدیدترین سریالهای سازمان صدا و سیما لقب میگیرد که پخش آن از مدتی پیش توسط شبکه یک سیما آغاز شده است. این سریال با هنرنمایی بازیگرانی مانند مهدی سلطانی، روزبه حصاری، پژمان بازغی، علیرضا آرا، پیام دهکردی، فریبا متخصص و مینا وحید به یکی از پربازیگرترین عناوین سیما در سال ۱۴۰۰ تبدیل شده اما در برآوردهکردن انتظارات ناامیدکننده عمل کرده است. با ویجیاتو برای نگاهی به سریال افرا همراه باشید.
سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:
- نگاهی به قسمت اول سریال خاتون – فاشیسم سینمایی
- نگاهی به قسمت دوم سریال خاتون – باران خونین داس و چکش
- نگاهی به قسمت سوم سریال خاتون – شیوع ویروس سرخ
- نگاهی به قسمت چهارم سریال خاتون – عاقبت خوردن نان خلق
- نگاهی به قسمت پنجم سریال خاتون – بگذارید این وطن دوباره وطن شود
- نگاهی به قسمت ششم سریال خاتون – همسری که همراه نیست
با وجود همه تظاهری که سازمان صدا و سیما به کار میگیرد، واقعیت آن است که میان عناوین سیمای ملی رقابتی وجود ندارد. سریالهای تلویزیونی در صدا و سیما برای جذب مخاطب ساخته نمیشوند. این سازمان به تولید عناوین بیشمار مشغول شده چون بودجه قابل توجهی دریافت میکند که تنها راه هزینه آن ساخت برنامههای متعدد است. برنامههایی که کیفیت آنها اهمیت چندانی ندارد.
آنچه اهمیت دارد، هزینهشدن بودجهای است که از صندوق توسعه ملی به سازمان صدا و سیما پرداخت میشود و هزینهشدن آن ضروری به نظر میرسد. به عبارت دیگر، مخاطبان واقعی صدا و سیما مردم عادی نیستند و این سازمان بیشتر از آنکه نگران سلیقه مردم کشور باشد به ارائه خدمات بیبدیل و تسهیلات ارزشمند به کارمندان رسمیاش مشغول است.
رانتهای ویژه سازمان صدا و سیما از ابتدای سال ۱۴۰۰ حداقل دو بار جنجال آفریده است. نخستین بار وقتی بود که مشخص شد کارمندان این مجموعه در شرایطی جداگانه و خارج از نوبت در صف واکسیناسیون قرار گرفتهاند. اما دومین جنجالآفرینی رانتهای سیمای ملی جالبتر به نظر میرسد؛ اوایل مرداد ۱۴۰۰ بود که اعلام شد ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به سازمان صدا و سیما پرداخت شده تا هزینههای هنگفت این سازمان عریض و طویل تامین شود.
این رقم هنگفت در شرایطی به سازمان و صدا واگذار شد که افزایش بودجه این سازمان در بودجه ۱۴۰۰ هم بحثبرانگیز شده بود. سازمان صدا و سیما برای فعالیتهایش در سال ۱۴۰۰ حداقل دو هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان از بودجه کشور را به خود اختصاص داده بود در مرداد امسال ۱۵۰ میلیون یوروی جداگانه هم دریافت کرد. صدا و سیما در شرایطی چنین ارقام هنگفتی را به بهانه توسعه کمی و کیفی محصولات خود دریافت میکند که نظرسنجیهای متعدد نشان میدهد عناوین تولیدی این سازمان چندان هم محبوب نیست.
درباره اقتصاد سرگرمی در خاورمیانه بخوانید:
- کارخانه خلاقیت یاس در امارات متحده: آنچه از صنعت سرگرمی انتظار دارید
- واکاوی رشد صنعت سینما در عربستان سعودی: فرصتهای میلیارد دلاری
سازمان صدا و سیما در شرایطی در سال ۱۴۰۰ دو هزار میلیارد و ۶۱۹ میلیارد تومان و ۱۵۰ میلیون یورو دریافت کرده که بودجه نهادهای مهمتری مانند ستاد بحران کشور تنها ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. روایت تکاندهنده ماجرا از جایی آغاز میشود که این بودجههای هنگفت سازمان صدا و سیما خرج سریالهایی بیکیفیت، ناامیدکننده و توهینآمیزی مانند سریال افرا شده است. عناوینی که مخاطب را نادان فرض میکنند و حتی قابل تماشا هم نیستند.
داستانی بیش از حد نمادین
داستان سریال افرا در نگاه نخست متفاوت و جذاب به نظر میرسد. اما واقعیت آن است که این سریال هم مانند بسیاری از آثار غیرقابل تحمل سیمای ملی خیلی زود به یک سریال تلویزیونی تکراری و قابل پیشبینی دیگر تبدیل میشود. مسعود [با نقشآفرینی روزبه حصاری] محیطبانی است که از زندگی با همسرش ناراضی به نظر میرسد. او که با اصرار پدرش، حاج محمود [با هنرنمایی مهدی سلطانی]، با دخترعمویش یعنی مهتاب [با نقشآفرینی مینا وحید] ازدواج کرده همواره با او در ستیز است و به همین دلیل تصمیم به جدایی دارد.
در شرایطی که به نظر میرسد مسعود و مهتاب [که پزشک است] میتوانند در کشاکش میان مشکلات زندگی به تفاهم برسند، اتفاقی رخ میدهد که زندگی آنها را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار میدهد. مسعود در جریان انجام وظیفه در دل طبیعت به شکارچیهای غیرقانونی شلیک میکند و همین تیراندازی باعث آسیبدیدن یکی از شکارچیها میشود. این شکارچی و مسعود برای عمل جراحی به بیمارستانی منتقل میشوند که مهتاب در آن کار میکند و همین اتفاق باعث شکلگیری قطاری از مشکلات بزرگ است.
فیلمنامه سریال افرا در ابتدا قدرتمند ظاهر میشود. تماشاگر در ابتدا تصور میکند که تمرکز سریال افرا روی بررسی بحرانهای محیطزیستی قرار گرفته و این سریال میخواهد روایتی دقیق از سختیهای زندگی محیطبانان ارائه دهد. اما سریال خیلی سریع تغییر رویکرد میدهد و به یک درام جنایی خانوادگی تبدیل میشود که پرسشهای متعددی را برای تماشاگر طرح میکند. اگرچه رویای پرداختن به روزهای سخت محیطبانان تلاشگر در سریال افرا از همان ابتدا هم واهی به نظر میرسید. چراکه سریال افرا از همان چند اپیزود ابتدایی به شکلی مسعود محیطبان را در برابر همسرش قرار میدهد که تماشاگر تصور میکند بحرانهای محیطزیستی ایران میتواند رابطه این زوج را برای همیشه ویران کند!
مشکل اصلی داستان فیلمنامه سریال افرا را باید نداشتن هدف دانست. در شرایطی که در اپیزودهای ابتدایی این سریال تماشاگر تصور میکرد که با عنوانی جذاب پیرامون روایت زندگی محیطبانان و بحرانهای زیستمحیطی ایران مواجه است، سریال افرا در نیمه دوم خود به عنوانی متفاوت تبدیل شد که اهداف دیگری را دنبال میکرد. تلاش سریال برای نمادینبودن باعث شده تا داستانی مشخص برای روایتکردن نداشته باشد و به همین دلیل خیلی زود در مسیر سقوط قرار بگیرد.
بازگشت کارگردان جنجالی
کارگردانی سریال برعهده بهرنگ توفیقی بوده است. او که به لطف ساخت سریال پدر شهرت پیدا کرد با کارگردانی سریال آقازاده که در شبکه نمایش خانگی عرضه شد، بیشتر از قبل مشهور شد اما با سریال افرا دوباره به خانه نخست بازگشته است؛ صدا و سیما. سریال افرا را میتوان برای توفیقی یک عقبگرد کامل دانست. او با سریال آقازاده که عنوانی جنجالی و بحثبرانگیز بود، موفق شد تا برندی هر چند کوچک برای خودش بسازد و به همین دلیل بسیاری تصور میکردند که او راه خود را در شبکه نمایش خانگی ادامه میدهد. اما جدیدترین سریال بهرنگ توفیقی نشان میدهد که کارگردان سریال پدر به ساخت عناوین تلویزیونی برای صدا و سیما علاقه بیشتری دارد.
جدیدترین تجربه اپیزودیک بهرنگ توفیقی مانند دو سریال قبلی او عنوانی پرستاره است که با ترکیب حداکثری مهرهها به سراغ تماشاگر آمده است. مهدی سلطانی، روزبه حصاری، پژمان بازغی، علیرضا آرا، پیام دهکردی، اسماعیل محرابی، فریبا متخصص و مینا وحید از بازیگران اصلی سریال جدید توفیقی هستند. بسیاری از آنها سابقه ارزشمندی در کارنامه کاریشان دارند و سریال هم تلاش میکند تا هنرنمایی قابل قبولی از آنها دریافت کند. با این حال کلیشهمحوری عناوین صدا و سیما باعث شده تا سریال افرا هم در نهایت هنرنمایی جدیدی از بازیگرانش ارائه ندهد.
یکی از بازیگران سریال افرا که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، مینا وحید لقب میگیرد. مینا وحید به عنوان بازیگر نقش اصلی زن داستان بخش قابل توجهی از فیلمنامه سریال را به خودش اختصاص داده اما در هنرنمایی ناکام ظاهر میشود. هنرنمایی ضعیف مینا وحید در سریال افرا به خوبی نشان میدهد که چرا این بازیگر سی و چهار ساله پس از سالها حضور در عناوین متعدد هنوز نتوانسته سطح هنرنماییهایش را تغییر دهد.
او نخستین بار در فصل نخست سریال شهرزاد [که در سال ۱۳۹۴] منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت و در شش سال گذشته فرصت هنرنمایی در عناوین متعددی را پیدا کرد؛ از سریال بانوی عمارت تا فیلم هایلایت. اما بازیگر خوشسیمایی که نخستین بار در سریال شهرزاد مورد توجه تماشاگران قرار گرفته بود ظاهرا موفق نشده پیشرفت قابل توجهی به دست آورد. یکی از انتقاداتی که به هنرنمایی مینا وحید در سریال افرا وارد شده، ناتوانی او در واقعی نشاندادن احساساتش است.
تکراری، بیکیفیت و بیهدف
سریال افرا در ابتدا تلاش میکند تا سختیهای شغل محیطبانی را به تماشاگر نشان دهد اما در ادامه تغییر رویه میدهد و به درامی جنایی اجتماعی تبدیل میشود که شخصیتها را در منگنه قرار میدهد. بنابراین سریالی که میتوانست یکی از متفاوتترین عناوین سیما در سال ۱۴۰۰ باشد در همان تلهای گرفتار میشود که سریالهای سازمان صدا و سیما از افتادن در آن ترسی ندارند؛ تبدیلشدن به سریالی بیکیفیت با هنرنماییهای بیهدف و داستانی تکراری که بدون پردازش درست شخصیتها ادامه پیدا میکند.
نخنمابودن داستان سریال افرا به حدی آزاردهنده است که بسیاری از تماشاگران این سریال ضعیف [که میتواند ضعیفترین عنوان کارنامه کارگردانی بهرنگ توفیقی هم باشد] را مورد نقدهای تلخ و گزنده قرار دادهاند. تماشاگران سریال افرا در شبکههای اجتماعی از ایرادات فیلمنامه این سریال انتقاد کردهاند، ضعفهای داستان سریال در توضیح قوانین قضایی را زیر ذرهبین قرار دادهاند و هنرنماییهای آن را تکراری و فاقد خلاقیت دانستهاند. به نظر نمیرسد سازمان صدا و سیما درسی از اشتباهات بزرگ سریال افرا بگیرد. چراکه سلیقه و دیدگاه مخاطب هرگز برای کارگردانهایی که ماموریت جدی فیلمبرداری با دوربینهای سیمای ملی را برعهده میگیرند، اهمیتی نداشته است.
از مجموعه سریالهای فراموششده در ویجیاتو بخوانید:
- جیمز باند بیتربیت در سریال Archer
- فیلسوف کمدین نیویورکی در سریال Louie
- کمدیتر از زندگی کارمندی با سریال The Office
- وقتی والتر وایت در سریال Ozark حسابدار میشود
- سریال The X-Files و مخوفترین پروندههای ماورایی
- سریال Sons of Anarchy و داستان رفتن و نرسیدن پیوسته
- شیوع ویروسی در سال ۲۰۲۰ در سریال The Last Man on Earth
- سریال Freaks and Geeks و روزهایی که ستارههای هالیوود نوجوان بودند
بابام میبینه منم یه قسمت دیدم داستانو گرفتم
فعلا که داستانش مسخرست چیز خاصی نیست الان تو دادگاه فعلا هیچ اتفاقی نیوفتاده یارو ازاد بشه بعد چند قسمت(آب میریزن تو ماست حجمش زیاد شه)
رویدادای تکراری اتفاق میوفته این میره پیش اون دکتره اونو میکوبه باز میره پیشش اونو میکوبه ?
باورم نمیشه که پایتخت ۶ رو تحسین کردید اما این سریال رو هیت????
در ضمن یه نکته ای که الان دیدم :
پایتخت ۶
پایتخت های قبلی همه عالی بود، سر پایتخت ۶ یه مقاله دیدم که زده بودید خانواده دوست داشتنی، چرا سر ۶ زدید ؟؟؟؟ چرا سر نسخه ۵ اش این مقاله رو ندادید ؟؟ نسخه ای که علیه داعش بود و نکته خوب زیاد داشت. چرا سر نسخه ۶ که همش توهیین به خانواده و مسخره کردن اسلام و اینا بود ازش تعریف کردید ؟
نقدد خوبی بود ولی همونجوری که دوستان گفتن شما بیشتر داشتید صدا و سیما رو نقد میکردید تا سریال
سلام دوستان
به نظر من چت ویجیاتو افتاده دست چند نفر ، این چند نفر هم هر چی تایپ میکنن نظرشون هم یکیه
جالب اینجاست ویجیاتو تا الان هرچی مقاله داده ، این چند نفر باهاش موافق بودن و یه بار نشد علیه ویجیاتو کامند بدن.
یه بنده خدایی میاد نظر شخصی و اون چیزی که دوست داره رو تایپ کنه ، میاد نظر اونا رو میبینه ، بعد با خودش میگه « خب اگه من الان مخالفش باشم و به چیز دیگه بزنم ،، بهم فوش میدن و مسخره ام می کنن ، پس یه کامنت دیگه میزنم »
طرف اومده داره نظر شخصیش رو میگه همه برگشتن مسخره اش میکنن برو همون کارتونت رو ببین.
یه چیز جالب دیگه هم اینه که اکثرا یه مدل پیام دادن :::
باز هم فیلم و از دست رفتن فوتبال
مامان من خیلی این فیلم رو دوست داره اما من دوست ندارم
و…..
یا یچیز دیگه طرف برگشته گفته : خیلی وقته تلوزیون ندیدم فقط خونواده میبینن ! آخه مگه میشه یه چی بگو با عقل جور در بیاد
یه سری هم بزنیم به مقاله های ویجیاتو ….
شما ها مثل اینکه با فرهنگ ایران مشکل دارید …
طرف رفته فیلم ساخته ( زخم کاری ) توش فقط سیگار و مواده، این توهین به کشور و توهیین به مردم ایرانه، بعد ویجیاتو مقاله زده که « خیلی عالی، از این بهتر نمیشد، بهترین فیلم ساخته شده، هر قسمتش رو نقد میکنن»
یا قبله عالم « طنز عالی !» تو همین قبله عالم هم کلی توهیین به تاریخ ایران شد….
بعد درباره سریالایی که باز مناسب تر از سریال خانگیه برگشتید میگید « بی هدف، تکراری، خسته کننده »
من یه مقاله ندیدم که از سریال تلوزیون حمایت و با سریال خانگی مخالفت کنن ….
من ویجیاتو رو فقط بخاطر اخبار گیم و ویدیو ها یوتیوبش میبینم، به نقداش هیچ کاری ندارم……
ویجیاتو اولاش به نظر خیلی معتبر و با وجهه خوب میومد ولی انگار با این نقدهای سطحی و از سر حب و بغض فیلم های ایرانی داره اعتبارش رو از دست میده.
با این حرفا شاید بتونید مخاطب های معمولی رو جذب کنید ولی هر کس یکم بدون تعصب فکر کنه متوجه میشه که این دست از نقدهای شما آبکی و از سر بغض و احساسات هست تا واقعیت.
سلام دوستان من می خواهم نظر خودم را در قبال نقدهای آقای محمد سلیمانی بدهم
متاسفانه آقای سلیمانی کامنت را با نقد فنی اشتباه گرفتند زیرا در(مثلا)نقدهایشان،بیشتر از آنکه نقدی فنی،جدا کننده سره و ناسره فیلم،چند بُعدی بودن،استدلالی بودن و… داشته باشند،کامنت(نظر) خود را با چند بار تکرار کردن بعضی جملات و گفتن همان حرف های کلیشه ای خود(صدا و سیما بهمانه،صدا و سیما فلانه،بی کیفیت و کلیشه ای میسازند و…)طولانی میکند و در ورد پرس با اسم نوشته در سایت میگذارند.
من نمیگویم که سریال افرا شاهکار و قابل قبول نسبت به بودجه کلانش است،بلکه میگویم آقای سلیمانی نظرات خود را برای اینکه متحمل تر و در چشم تر نشان دهند،خود را نویسنده ویجیاتو مینامند و شروع به نوشتن نظرات(نقد نما) میکنند.
اگر ایشان راه و رسم نوشتن یک نقد منفی را بدانند،یقینا در نقد هایشان کلماتی که در شأن یک نقد نیست و همینطور گفته های که ارزش گفتن ندارند را در کامنت های بلندشان نمیگفتند،حداقل در تیتر نقدشان نمیگذاشتند (نگاهی به سریال یاور:چندش آورین سطح مردانگی)
متاسفانه آقای سلیمانی یا خصومت شخصی با صدا و سیما دارند(که من خودم به شخصه بعضی از این مشکلات را قبول دارم) و یا بلد نیستند از ادبیات نقادانه درست استفاده کنند.
در ضمن نقد آقای سلیمانی در این هم فقط به بخش خاصی معطوف بود:
((سریال افرا در ابتدا تلاش میکند تا سختیهای شغل محیطبانی را به تماشاگر نشان دهد اما در ادامه تغییر رویه میدهد و به درامی جنایی اجتماعی تبدیل میشود که شخصیتها را در منگنه قرار میدهد. بنابراین سریالی که میتوانست یکی از متفاوتترین عناوین سیما در سال ۱۴۰۰ باشد در همان تلهای گرفتار میشود که سریالهای سازمان صدا و سیما از افتادن در آن ترسی ندارند؛ تبدیلشدن به سریالی بیکیفیت با هنرنماییهای بیهدف و داستانی تکراری که بدون پردازش درست شخصیتها ادامه پیدا میکند.))
یعنی آقای سلیمانی چیزی متاسفانه حتی علیه سریال درباره بقیه داستان نگفته و فقط درباره تغییر راه سناریو سریال حرف زدن(که من هم قبول دارم اشتباه بود)ولی نقد (مثلا)فنی ایشان به همینجا ختم میشود و صحبت دیگری نمیکنند.
از نظرم یا آقای سلیمانی باید دیدگانشان را نسبت به تعریف نقد عوض کنند و یا دیگر ویجیاتو اجازه ندهد ایشان بتوانند در ورد پرس کامنت های خود را در قسمت نوشته جدید بنویسند
و باز هم جلوگیری از تماشای فوتبال به دست مادر گرامی و تماشای زورکی سریال در زمان پخش و بازپخش به دلیل هم زمانی سریال های اینچنینی با برخی مسابقات فوتبال???
آقا تو انگار فقط می خوای بگی صدا و سیما بده نقد تو بکن بگو کجاش بده کجاش خوبه اصلا هیچ چیز خواصی نگفتی
آقا میدونم در برابر خارجیا بی کیفیته ، اما بنظرم همین افرا داستانش نسبت به بقیه سریالای صدا و سیما خیلی بهتره (تو صدا و سیما هیچوقت درباره مشکلات محیطبانان صحبت نشده بود و این سریال داستانش متفاوت تره ) ، البته بازهم هیچکدوم اینا به پای یک سریال ۱۰ قسمته قشنگ خارجی نمیچسبه
من که تو صدا و سیما فقط همین و فوتبال رو میبینم ، البته موقعی که غذا میخورم ممکنه اخبار یا چیزی رو که خونواده میبینن ببینم
این مطلب بیشتر ذکر مصیبت و اخ و جیز گفتن صداوسیما بود تا نقد فنی.
گویا در دستورکار عزیزان سایت شما قرار داره که فیلم های صدا سیما رو با پتک هزار تک و از جی تی ای و فیلمای مارول مثل ارث پدری دفاع کنین.
باور کنین تا وقتی این طرز فکر بین ما باشه، هرگز به سطح جهانی نخواهیم رسید. چرا یه نگاهی به انیمیشن های این چند ساله نمیندازین؟!( حتی دو سه سال پیش یکیشون نامزد اسکار شد و اتفاقا از شاهنامه که انقدر سنگشو به سینه میزنین هم اقتباس کرده بودن)
اگه قرار بود صدا سیما به نقد هایی که میشه توجه کنه که دیگه ۷ ۸ سالی میشد که نسل همچین فیلم های مسخره ای منقرض شده بود. نه به قول شما اینا فیلم نمیسازن تا تغییری در هنر فیلم ایجاد کنن. اینا فیلم میسازن تا صرفا یه رفع مسئولیتی در ارائه محتوا داشته باشن. تا وقتی که ازشون پرسیدن که چرا مردم اکثرا میرن م. ا. ه. وا. ره. و در کل vod ها رو میبینن…. اینا بگن ما کلی براشون فیلم میسازیم این تقصیر نهاد های دیگه ست که فرهنگ سازی شون توی این چیزا ضعیفه
و منی که مامانم میبینه ذوق میکنه??
نسبت به بقیه سریالا بهتر بود
راستش منم خیلی از این سریال خوشم نیومد.
واقعا این همه پول رو دور میریزن.
حیف بودجه ای که برای این فیلما صرف میشه
اصلا این سریال هیچ جذابیتی نداره
این سریالای فقط برای رانت ساخته میشه و صدا سیما فقط ی سازمانه ک پول بیت المال بهش بدن ک سریالی بسازه ک مردم نبینن
بعد میان میگن چرا مردم سریالای ترکی میبینن
آخه مرد مومن تا الان چ سریال خوبی ساختین ک مردم ببینن
حتما سریال خوبتون ستایشه ک با یه عینک مثلاً ۲۰ سال پیر شد :\
این همه بودجه رو یا درست مصرف کنید یا بدیدش به مردم به مولا که بهتره?
طبق معمول مامانم میبینه کیف میکنه و نمیزاره شبکه رو عوض کنیم
حتی بازپخششو هم نگاه میکنه
صدا و سیما مدتیه سریال درست حسابی نمیسازه،همون چند تا سریال خوب(مثل نون خ)هم که میسازه با تبلیغات مسخره برنج و رب اعصاب مخاطب رو خراب میکنه
به نظر من که خیلی خوب بود
مخصوصا از لحاظ کیفیت ساخت قبول نداشتم
چون شما با نظر شخصی بررسی کردین