بعد از مدتها انتظار، بالاخره کپکام جرات پیدا کرد که در مورد بازی مورد انتظارش یعنی رزیدنت اویل 8 صحبت کند و جزئیات تازهای از گیمپلی و همچنین داستان این اثر در اختیارمان بگذارد. این یعنی حالا میشود کمی با خیال راحتتر در مورد رزیدنت اویل 8 نظر داد و به این سوال پاسخ داد که آیا نسخه هشتم یکی از مهمترین فرانچایزهای تاریخ میتواند موفق باشد یا نه.
بگذارید همین ابتدای متن، نظر خودم را در مورد رزیدنت اویل 8 بگویم. با توجه به چیزی که در تریلر جدید، دموی قابل بازی و همچنین نمایش تازهای که از گیمپلی بازی منتشر شده، میتوانم بگویم که به اندازه زیادی میتوان به آینده Resident Evil 8 Village امیدوار بود. اول از همه، خیلی خوشحالم که کپکام تصمیم نگرفته دوربین اول شخص بازی را به سوم شخص تغییر دهد.
چراکه بعد از تجربه نسخه هفتم متوجه شدم که دوربین اول شخص، تنها زاویه دیدی است که میتوان به واسطه آن همان حس ترس عجیب نسخههای کلاسیک را دوباره به جان مخاطب انداخت. دوربین اول شخص، زاویه دید مخاطب را نسبت به آنچه در محیط دارد اتفاق میافتد، به شدت محدود میکند. این یعنی اگر صدایی از پشت سرتان بشنوید باید با کلی استرس دوربین بازی را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا بفهمید چیزی در کمین شما بوده یا نه.
در حالی که ممکن است خطر دقیقا در مسیر اصلیتان قرار داشته و شما با چرخاندن دوباره دوربین شاهد یک سورپرایز دلهرهآور شوید. از بحث دوربین که بگذریم، باید از گرافیک پرجزئیات بازی هم تعریف کنم. بشخصه اولین بار است که میبینیم روی محیطهای یک نسخه جدید رزیدنت ایول تا این اندازه کار شده. حقیقتش را بخواهید نیازی هم نبوده که کپکام دست به چنین کار بزند.
چراکه معمولا بازیهایی مثل سری دارک سولز که از طریق محیط برای مخاطبشان قصه میگویند روی چنین جزئیاتی سرمایهگذاری میکنند و دلیلی وجود نداشت که کپکام بخواهد چنین کاری را با رزیدنت ایول بکند. اما برعکس این رویه، محیط Resident Evil 8 Village واقعا جزئیات ریز و درشت زیادی دارد. بهترین نمونه برای این ادعا را موقعی میبینید که از سیاهچال دمو بیرون میآید.
با باز کردن در خروجی سیاهچال، وارد یک محیط میدان مانند میشوید که روی دیوارهایش سنگنگاریهایی با مضمون یک جنگ بزرگ و قدیمی وجود دارد. طبیعتا الان نمیشود در مورد اینکه قصه این سنگنگاریها دقیقا چه ربطی به داستان Resident Evil 8 Village دارند نظر داد. اما به نظرم میرسد که کپکام دارد سعی میکند کمی به مبحث اینوایرومنت استوریتلینگ مجموعه رزیدنت ایول اهمیت بیشتری دهد و شیوه روایت قصه این مجموعه بازیها را بهبود ببخشد.
این موضوع را از یک جای دیگر هم میتوانید بفهمید. برای اولین بار است که یک رزیدنت ایول جدید، معرفی شده و هیچ یک از طرفداران مجموعه ایدهای در مورد قصه آن ندارند. بازی با یک تریلر شوکه کننده معرفی شد که پیشتر در ویجیاتو به موشکافی جزئیات ریز و درشت آن پرداختهایم. از آن به بعد هم شاهد چند تریلر دیگر از بازی بودیم که در اکثرشان یک زن سفید پوش قد بلند و مردی با یک عینک دودی گرد، در مرکز توجه آنها قرار داشتند.
اما خب نکته اینجاست که این دو کاراکتر برای هیچکس آشنا نیستند و احتمالا هر دوی آنها اولین حضورشان را در مجموعه رزیدنت ایول تجربه میکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کپکام دارد قصه مجموعه رزیدنت ایول را به سمت ناشناختههایی میبرد که حتی سرسختترین طرفداران مجموعه نیز ایدهای در مورد اتفاقات آن ندارند.
این یعنی، همه چیز بازی برای طرفداران قدیمی و جدید مجموعه، تازه خواهد بود و کپکام میتواند با استفاده از این موضوع، سورپرایزهای تازهای در Resident Evil 8 Village بگنجاند که هیچکس برایشان آماده نیست. در کنار این موضوع، تریلر جدید Resident Evil 8 Village چند نکته مثبت دیگر هم داشت که من را خیلی نسبت به آینده این بازی امیدوار کرد.
مشخص است که تیم سازنده برای ساخت Resident Evil 8 Village، هم به نظر طرفداران قدیمی مجموعه گوش دادهاند و هم درسهای خوبی از نقدهای منتقدین گرفتهاند. به خوبی میشود رد پای المانهای قدیمی و دوست داشتنی مجموعه را در تریلرهای بازی دید. برای مثال شاهد بازگشت مینی گیم مدیریت اینونتوری رزیدنت ایول ۴ هستیم که خب من به شدت آن را دوست داشتم و خوشحالم از اینکه تیم سازنده تصمیم گرفته آن را به نسخه هشتم هم اضافه کند.
از طرفی به نظر میرسد که مثل نسخههای اصلی، با یک محیط تو در تو هم طرف هستیم که برای دسترسی به بخشهای مختلف آن باید پازلهای مختلفی را حل کنید. توجه به پازلها و طراحی محیطی نسبتا مترویدوانیایی یک از خصوصیتهای بارز مجموعه رزیدنت ایول بود که متاسفانه بعد از انتشار قسمت چهارم به شدت کم رنگ شد.
با این حال، Resident Evil 8 Village دقیقا از فرمولی پیروی میکند که در قسمت هفتم شاهدش بودیم و احتمالا قرار است برای پیدا کردن یک کلید ساده، ساعتها عمارت بزرگی که در وسط روستای بازی واقع شده را زیر رو رو کنیم. اما در کنار بازگشت مجموعه به ریشههایش، شاهد این هستیم که کپکام از نقدهایی که به نسخه هفتم وارد بود نیز درس گرفته و سعیش را کرده تا آنها را در رزیدنت اویل 8 برطرف کند.
بزرگترین مشکل قسمت هفتم، به تنوع کم دشمنانش مربوط میشد. اما در همین تریلر جدیدی که از بازی منتشر شده، داریم میبینیم که در رزیدنت اویل 8 فقط یک نوع دشمن تکراری وجود ندارد. اینطور که از تریلرها میشود برداشت کرد، گویا پای گرگینهها و خونآشام نیز به مجموعه رزیدنت ایول باز شده و باید در کنار موجوداتی زامبی مانند به مبارزه با آنها بپردازیم. در کنار اینها، موجود غولپیکری هم در تریلر گیمپلی جدید بازی دیده میشد که شباهت زیادی به جلاد ماجینیهای رزیدنت ایول ۵ داشت.
پس با تمام این اوصاف، میتوان انتظار داشت که در رزیدنت اویل 8 شاهد تنوع خوبی در بین دشمنان بازی باشیم که مبارزه با هر کدامشان استراتژی خاصی میطلبد. این چیزی است که خود تیم سازنده هم در تریلرهای جدید بازی به آن اشاره کرده. طبق چیزی که دیدیم سیستم دفاع کردن و گارد گرفتن رزیدنت ایول ۷، در نسخه هشتم بهبودهایی داشته و حالا به لطف آن میتوان برای مبارزه با دشمنان مختلف بازی برنامهریزی کرد.
از طرفی این ویژگی دموی بازی هم که مدام ما را مشغول مبارزه با دشمنان نمیکرد را نیز خیلی دوست داشتم. یک بازی ترسناک بیشتر از هر چیز دیگری، باید به مخاطبش وقت دهد تا ستینگی که در آن قرار گرفته را به خوبی درک کند. دموی بازی دقیقا چنین فرصتی را اختیار گیمر قرار میداد و به او اجازه میداد تا محیط را بررسی کند، به دنبال دلیل حضورش در عمارت بزرگ بازی برود و دلایلی که باید به خاطرشان از این جهان رمز آلود بترسد را دریابد.
با درک تمام این موضوعات، ناخواسته یک حس ناامنی خاص در دل مخاطب شکل میگیرد و ترس کنترل ذهنش را برعهده میگیرد. اینجاست که تیم سازنده دست بالا را پیدا میکنند و هر چقدر که بخواهند میتوانند با ذهن کسی که کنترلر را در دست گرفته بازی کنند. این چیزی است که به نظرم فقط در سری سایلنت هیل و رزیدنت ایولهای اورجینال پیدا میشد و جای خوشحالی دارد که تیم سازنده رزیدنت اویل 8 سعی کرده با یک عقبگرد منطقی، چنین المانهایی را به بازی نسل نهمی خود اضافه کند.
در کل رزیدنت اویل 8، من را به شدت یاد دورانی میاندازد که چیزی به زمان انتشار قسمت چهارم باقی نمانده بود. بازی دقیقا به همان اندازهای ناشناخته است که Resident Evil 4 بود. اما این ناشناخته بودن چیز بدی نیست و به نظرم کپکام با تغییراتی که ایجاد کرده، واقعا میتواند سری جدید بازیهای رزیدنت ایول را به سمت و سوی خوبی ببرد.
حداقل میتوان امیدوار بود که رزیدنت اویل 8 به اندازه ریمیک نسخه سوم بازی بدی نمیشود و به اندازه خودش میتواند پیشرفتی در جریان نسخههای شمارهدار سری به وجود آورد. ناگفته نماند که این مقاله، آخرین یادداشتم در مورد رزیدنت اویل 8 نخواهد بود و به زودی برایتان در مورد تئوریهایی که در مورد داستان بازی مطرح شده نیز مینویسم. پس برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد رزیدنت اویل 8 حتما به وبسایت ویجیاتو در روزهای آینده سر بزنید.
ممنونم بابت اطلاعاتتون.به نظرم رزیدنت اویل ٨ داره یه طوفان ایجاد میکنه و همه ی قسمت های قبل حتی re4 رو محو میکنه و همینطور کارکترهارو ولی کریس رو تو طوفان نجات داد? واگه همینطور بدون کارکتر های نسخه های قبلی رو حذف کنه و با ایتن و کریس ادامه بده بازی فوق العاده میشه . اون هایی که به نکته های کوچیک مثل دوربین اول شخص و کارکترو داستان گیر میدن برن دمو رو ببینن . مثل من میشن من هم اول میگفتم فقط رزیدنت اویل ۴ و میگفتم اون بهترین بازی ترس و بقا هست ولی وقتی دمو رو دیدم نظرم به کلی عوض شد با خودم اگه بازیش مثل دمو باشه که تمام نسخه های قبلی محو میشن و همه رو ی حرف پیتر فابیانو که میگفت بهترین بازی ترس و بقا هست میمونن.و اگر به کسی برخورد معذرت میخوام من فقط نظر شخصیم رو گفتم .به امید موفقیت
به نظرم یه RESIDENT EVIL عالی باید شخصیت های اصلی رو داشته باشه حدااقل حتا اگه شخصیت اصلی بازی فرد گمنامی باشه باید توی داستان با شخصیت های مشهور ( ada wang / jill / chris redfill /clair / leon ….) ارتباطی بگیره یا حداقل اون شخصیت ها روی داستان تاثیر بگذارند ۲ . اینکه ترسناک بودن خودشو و ان حس ناامیدی و تاریک و تنها بودن خودمونو حس کنم در تمام لحظات بازی . و اینکه داستان احمقانه ای هم نداشته باشه و رد پای شرکت امبرلا توش پیدا باشه البته ما رزیدنت اویل بایوهازارد هم داشتیم که خیلی خوب ظاهر شد .
خوب بود
دوستان همت کنید ۶تا کامنت مونده تا ۱۰۰ تایی شدن
ببخشید کسی میدونه سیستم مورد نیاز بازی کی مشخص میشه ؟
امیدوارم داستان غمگین و ترسناک رو داشته باشیم
رزدنت اویل بازی خوبیه، شرکت سازنده اش هم خوبه اما بنظرمن سازنده نمیتونه به اندازه کافی بازی رو خوب طراحی کنه بنظرم مدیر این مجموعه باید عوض بشه
( تمام چیزایی که میگم نظر شخصی بنده است و اگر باعث عصبانیت و ناراحتی کسی شد معذرت میخوام ) خب دیگه امیدوارم کریس ردفیلد تو این نسخه بمیره و داستان ایتن وینترز را ادامه بدهند
به امید موفقیت دوباره رزیدنت اویل و برگشتن دوباره کپکام به اوج خودش??
نیما جان بشدت منتظر مقالات تحلیلی شما راجب مراسم شوکیس کپکام و تحلیل و بررسی ایش هستیم هر چه سریعتر مشتاقیم
من که فکر میکنم بهترین سری اویل همین باشه.اما قبلیا هم نوستالژین و خاطره انگیز
رزیدنت ایول همیشه خوب بود امیدوارم این هم عالی شه
نیما اگه میشه تو مقاله بعدی راجبع به شباهت نسخه هشتم و چهارم مفصل صحبت کن و بعدش من یه عکس پیدا کردم تو صفحه مجازی که مپ رزیدنت اویل۸ رو نشون میده و تو اون مپ دیده میشه که چهار تا فرقه هستن تو بازی و حامی مالی امبرلا هستن تا دوباره امبرلا روی پا خودش وایسته تو اون مپ یه ماهی غول پیکر دیدم که به شدت منو یاد اون هیولای دریایی داخل نسخه چهارم انداخته خیلی امیدوارم به این نسخه هشتم وفدارای خودشو تو اون دمو ثابت کرده به نظرم یک رزیدنت اویل در حد شاهکار استاد شینجی میکامی میبینیم بدجوری براش هایپم ایشالله بترکونه بزنه رو دست تمام بازی های رقیبش
بنظرمن با اختلاف بهترین رزیدنت ایول این فرانچایز میشه به دلایل مختلف اینو میگم هم تایم گیمپلی بازی بالاس تقریبا ۱۴ ساعته هم محیط و جلوه های بصری هم کرکتر ها و شخصیت پردازیشون که عالی کار شده چند وقت پیش هم که داستان بازی و تعدادی زیادی اطلاعات لیک شد من همرو بررسی کردم واقعا داستان بسیار حماسی و احساسی و هیجان انگیز و دراماتیک عه واقعا نمیشه توصیفش کرد بیقرارم و اصلا نمیتونم صبر کنم تا ۱۰۵ روز دیگه فقط امیدوارم تا اون موقع نمیرم و این شاهکارو ببینم
بنظروتون باس بازی مثل مستر ایکس و نمیسیس هست یا موقتیه گرگینه ضد خوناشامه؟ باس گرگینه نداریم؟ نمیشه مستر ایکس ۲ رو بیارن تو بازی
من سرمو کشیدم عقب وقتی دمو تموم شد و اون زن قد بلنده چنگالاشو فرو کرد تو سره طرف،تصورم این بود که مثل شمشیر میزنه ولی فرو کرد،خیلی ترسناک بود برام.فکر کنم بهترین بشه.
باید میگفتی احتمال موفقیتش چقدر نیست
احتمالا اون زن جادوگره که تو تریلر بود مربوط میشد به همون فرقه ی تو نسخه ۴
با سلام
میخواستم یه چیزی بگم امیدوارم همه ببینن
من شش هفت ماهه منتظر اویل بودم گوشی و لب تاپم رو فروختم که بتونم ps 5 بخرم و اویلو تو اون تجربه کنم
ینی هر شبم با فکر این که کریس چه مرگش صبح میشد
ولی دیشب با یه گاوی چت میکردم که یهو یه عکس فرستاد و داستان اسپویل شد
الان دیگه هیچ انگیزه ای برای بازی کردنش ندارم ( البته هنوز یکم دارم )
فقط خواستم بگم مثل من گاو هرجا نچرخید
گیمرای ایرانی ( نه همشون ) گاون و هیچی به هیچ جاشون نیست فقط بلدن گند بزنن به زندگی همه
به امید موفقیتش
مثل همیشه یه مقاله کامل داشتید اما میخواستم نظرم در مورد بازی با اطلاعاتی که کپکام داده رو بگم و هم میخواستم چندتا نکته که توی ایونت کپکام بود ولی یه جوری ایستراگ مانند کپکام نشون داد
اول از همه بنظرم ما با ترسناک ترین و طولانی ترین بازی از سری طرف هستیم و بنظرم بازی به شدت خوبه و از نظر حتی توانایی بهتر بودن از اویل ۴ رو داره چون از همون المان ها استفاده کرده و خیلی ضعف های اون نسخه رو بهبود داده.
اگه تو شوکیس به بخش معرفی نسخه های بازی توجه کنید نشون میده تو نسخه کالکتور بازی نقشه بازی هم نشون میده و چیزی که به شدت برای من جذاب بود این بود که یک سری از باس های بازی رو نشون میداد و اینکه بازی صرفا تو قلعه و روستا جریان نداره در بازی یک دریاچه وجود داره که طبق چیزی که تو نقشه بازی مشخص بود یک هیولا تو اون هست در بازی چهار خاندان وجود داره که هر کدام مکان خاصی برای خودشون دارن و همین میتونه به طولانی تر شدن داستان کمک کنه
اگه به تریلر سوم هم توجه کنید میبینید که اولش اون زن مرموز با شخصی مرموز تر به اسم مادر میراندا صحبت میکنه که بنظر میاد ایتن رو میخوان به یک مراسم شیطانی ببرن در کل به شدت به این نسخه امیدوارم و منتظرم هرچه زودتر بازیش کنم
من به شخصه امیدوارم و کپکام غوغا کرده
اشنالله موفق میشه ولی با تول شخص شدنش اصلا موافق نیستم
کلا بنظرم به فرمت رزیدنت اویل نمیخوره
من احساس میکنم ترسش خیلی کم شده .
نه به اوتلست که فقط باید فرار کنی نه به این که همش شات گان میده . گرگینه ها هم به نظرم ترسناک نیستن . موجوداتی مثل اینفکتد های لست آف آس به نظرم ترسناک تر هستند .
به غیر از این موارد دیگه همه چی خوبه
پیرزنه هم خیلی مرموزه نظر شما در باره پیرزنه چیست اقا نیما ؟ مرچنت که برگشته اسمشم دوک است دهکده و قلعه هم که خیلی زیبا و بزرگ هستند
سلام اقا نیما مثل همیشه عالی بود خسته نباشید عزیز بنظرم resident evil village از نسخه چهارم بهتر میشود